Home

Kritik

8 clos och Virvel

Helena Eriksson

chateaux


Har turkosa seriens böcker 9 & 10 i min bubbelgumrosa plastväska
med brasilienflaggan på,
tillsammans med guldnecessären, nagellacken, läppstiften,
glitterlapparna, en mintblå flaska glasslikör,
och jag tänker på att när jag var i Rio när jag var 18 hade jag De, bara med mig

Det är något som gör det möjligt att stanna, vänta, i rörelsen, i mellanrummen,
i Helena Erikssons poesi

8 clos är skriven på franska, Virvel är skriven på svenska
De säljs inte separat utan som ett par, inplastade tillsammans
De avstånd som skrivs fram i dikterna nns på samma gång mellan
de båda böckerna, och mellan böckernas språk
8 clos och Virvel talar med och genom varandra
(fast de inte talar varandras språk)

I båda böckerna har pappersarket vikts två gånger
Texten står på båda sidor, en vet inte var en ska börja och fortsätta läsa
Lekarna utspelar sig på 8 ytor
Läsytorna skär igenom varandra
Om jag viker ut hela papperet går det att läsa ord som vikts ihop
Språket måste vecklas och vikas ut
Premissen: rörelse

Minnen, scener, utsagor, påståenden, turneras, osäkras,
befinner sig mellan det egna och det andra

Jag läser raden ”(fast de inte talade varandras språk)” om och om igen
Och jag tänker på min farmor, hur vi skrev bredvid varandra: Jasmim/Jasmin/Jasmine/Jasmin, Rosa/Ros/Rose/Rose, Menina/Flicka/Girl/Fille, Querida/Chérie/Darling/Älskling,
fast vi inte talade varandras språk
Och jag tänker på varför vi översätter
En gång sa Helena Eriksson att hon översätter, inte för att hon
behärskar den andras språk utan för att hon inte kan det,
för att lära sig det

Kan inte sluta tänka på meningarna
”langue maternelle qui d’ailleurs n’est pas ta
langue maternelle
depuis l’adolescense tu dis”
Kan inte sluta tänka på vad det betyder
att ditt moderspråk på en annan plats inte räknas som ditt moderspråk,
och för vem det betyder ett våld
och för vem det betyder en priviligierad möjlighet att röra sig mellan
Kan inte sluta tänka på henne som släpper ut håret, är tyst,
slår sönder allt, i dikterna, raserar kroppen om den står i vägen, för att inte raseras
Det är henne, gryningen och förstörelsen, jag vill veta mer om

Vi tittar på min farmors hus på google earth, det går att se min farmors balkong, på Rua Viveiros Ministro de Castro 41
Det går till och med att se vattenslangarna som löper från Rua Atlantica till havet på Copacabana för att sanden är för het att gå på,
och jag säger tänk om dom hade fotat när jag åt cuscuz på min farmors balkong,
då hade jag varit med på google earth,
men varför ser en inte alla policiahelikoptrarna

Jag vet inte om ”vad som helst kan sägas” inom turkosa seriens
strikt materiella och reproduktionstekniska ramar,
som CHATEAUX skriver i sitt pressmeddelande,
jag vet inte om t.ex. intersektionella subjekt skulle kunna säga vad som helst inom
dessa ramar
Jag tänker på för vem det är möjligt att säga vad som helst
och vad det är som gör att vi känner oss lite ensamma när vi läser,
babe,
och jag tänker på disidentifikationens kritiska, subversiva och möjliggörande
potential,
eftersom det är när vi inte känner igen oss som något händer, som något kan
hända,
eftersom disidentifikation inte står i en assimilationistisk politiks tjänst,
utan i brottens tjänst,
eftersom vi varje gång vi inte känner igen oss berättar något om de diskurser,
kroppar, normer, blickar,
vi förväntas känna igen oss i,

och jag tänker på att jag ofta känner igen mig i att inte känna igen mig, i desori- enteringen,
och i viljan att göra disidenti kationen och desorienteringen till det vackra,
i viljan att understryka värdet av att vara utom sig, i Helena Erikssons poesi
I Virvel står det:
”Jag känner inte igen mig.” ”Bra.”

Också på mikronivå står dikterna i brottens tjänst:
Det går inte att översätta spelet
mellan tendre, netendre, adresse och tendresse
som materialiserar bokstävernas makt att förskjuta och förstöra

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s